1893-1946
Related Paintings of Eric Hallstrom :. | motiv fran strangnas | lordagskvall i lappmarken | excersis | nybygger | ramselesjon | Related Artists:
lim-johanJohan Erik Olsson, född 1865, död 1944, svensk konstnär, autodidakt och naivist, bosatt i Kyan, Hälsingland, där han försörjde sig som dagsverkare, laggkärlstillverkare och fotograf. Hans släkt kom från Lima i Dalarna, därav namnet. Som ung vistades han 8 år på Ulleråkers mentalsjukhus i Uppsala. Fram till 1920-talet målade han natur, djur och andra motiv från hemtrakterna i fantasifull, närmast exotisk gestalt. Lim-Johan uppmärksammades inte under sin levnad, men finns i dag representerad på bland annat på Edsbyns museum i Hälsingland och på Moderna Museet i Stockholm. 1944 avled Lim-Johan på Ovanåkers ålderdomshem efter en tids sjukdom. Han är begravd på Ovanåkers kyrkogård, där det sedan 1994 står "LIM-JOHAN" på gravstenen.
Hans konst upptäcktes av en tillfällighet av fil.dr. Philibert Humbla, länsintendent på Gävle museum, som bad Hans Lidman att försöka finna så många tavlor av Lim-Johan som möjligt. Lim-Johan räknas i dag bland de förnämsta naivisterna i världen.
Andries van Eertvelt1590-1652
Flemish
Andries van Eertvelt Location
Flemish painter. He enrolled as a member of Antwerp Guild of St Luke in 1609. In 1615 he married Catherine Vlieger (d 1627), after whose death he went to Genoa, where he worked for Cornelis de Wael. By c. 1630 he was back in Antwerp, where he had his portrait painted by Anthony van Dyck (1632; Augsburg, Schaezlerpal.). In 1633 Eertvelt married Elisabeth Boots, probably a daughter of the Antwerp painter Jan Boots (b before 1620). Eertvelt is regarded as the first Flemish marine painter. Over the years his palette and style changed. His first paintings, mostly of ships in storms (e.g. Sea Battle in a Storm; Schwerin, Staatl. Mus.), were painted in greenish-black and brown tones, often using white to highlight the rigging against the dark sea. After his tour of Italy he favoured views of southern harbours, with calm seas painted in soft tones (e.g. Spanish Ships Leaving a Port; Vienna, Ksthist. Mus.). In his day Eertvelt was a man of distinction whose artistic qualities were praised by the poet Cornelis de Bie and whose marine paintings were appreciated abroad, some being exported as far as Seville and Lisbon. His pupils included Gaspard van Eyck (1613-73), Hendrik Minderhout (1632-96) and Matthieu van Plattenberg.
Master of the Saint Lucy LegendNetherlandish Northern Renaissance Painter, 15th Century